Biografie

Voor 2014 was ik er zeker van dat ik nooit schrijver kon worden, terwijl ik dit graag wilde. Hoe het er toch van gekomen is...?

 

Ik kwam ter wereld in de grote stad Den Haag. De eerste zes jaren van mijn leven groeide ik op bij mijn Nederlandse moeder, een jonge vrouw die de grammatica en spelling van de Nederlandse taal niet goed beheerste. Daar had ik geen last van, ik was kind, kon haar verstaan en zij mij. Ook besefte ik nog niet dat ik in een omgeving woonde waar nauwelijks aandacht was voor taal- en leesbevordering.

 

Op mijn zevende ging ik bij een pleeggezin in Schiedam wonen.  Daar kon ik mij, onder andere, op het gebied van taal en lezen beter ontwikkelen. Ik ontdekte hoe fijn ik het lezen van boeken vond, hoeveel fantasie ik had en hoe makkelijk ik dit in een verhaaltje of opstel kwijt kon. 

Echter, door de onvoldoendes die ik op school voor dictee behaalde en de vele uren bijles die ik nodg had, werd duidelijk dat spelling en grammatica niet mijn ding waren. En omdat ik dacht dat schrijvers het Nederlands goed beheersen (in boeken zie je nauwelijks spellingsfouten) en ik op achterflappen las dat ze vaak hooggeschoold waren, ging ik ervan uit dat ik geen schrijver kon worden. Ik had geen voorbeelden in mijn omgeving die het tegendeel bewezen en de zin: "Met creativiteit kun je geen geld verdienen," werd in die tijd vaak door ouders en leerkrachten uitgesproken.

 

Ik doorliep een aantal mbo-scholen, werd kok, verhuisde naar Nijmegen, werd vakkracht Dans, spel & beweging en later Pedagogisch medewerker. Mijn wens om schrijver te worden verdween naar de achtergrond.

Wel bleef ik fantaseren en schrijven. Ook volgde ik zo nu en dan een workshop of cursus Creatief schrijven bij onder andere: Loesje (je weet wel, van de pamfletten), Marijke Foncke en Linda Vogelesang.

 

Op een dag, in 2014, stond ik stil bij mijn leven en vond ik dat het tijd werd om de vele niet afgeschreven verhalen, gedachtespinsels en notities door te nemen. Het feit dat ik nooit iets concreets met dat alles had gedaan en de teleurstelling die ik daarbij voelde, maakten dat ik dagelijks een aantal uren aan mijn bureau ging zitten typen.

Zo ontstond mijn eerste jeugdverhaal 'Holly D. jongen/meisje,' waarmee ik naar Uitgeverij EigenZinnig stapte die het in 2016 als boek uitbracht. Het jaar erop kwam mijn tweede boek uit: 'De laatste opdracht' en in 2021 het boek: 'De wolken kleurden donkergrijs.'

Daarnaast zijn er enkele verhalen van mij in bundels verschenen en gedichten in krant en literaire tijdschriften geplaatst. Bij schrijfwedstrijden behaalde mijn korte verhaal: 'Ik ben jij' de top 10  bij de schrijfwedstrijd Popsje. Mijn korte verhaal: 'Thuiskomen' behaalde de shortlist van de Nijmeegse Literatuurprijs 2018 en het korte verhaal: 'De niet gevulde koffer' behaalde de 3de plek bij de Nijmeegse Literatuurprijs 2021.

 

Naast deze positieve en verrassende ervaringen heb ik ondervonden dat, hoewel spelling en grammatica nog steeds niet mijn ding zijn, er mensen zijn die graag teksten corrigeren. Plus dat schrijven en lezen elkaar versterken én de taalontwikkeling verbeteren. Vooral wanneer de lezer diens (be)leefwereld in een boekverhaal herkent.

Om die redenen werk ik graag mee aan Lees- en taalbevordering en ben ik een voorstander van Diversiteit in kinderboeken.

Als schrijver gun ik ieder kind én volwassene voldoening en plezier bij het lezen en schrijven!