Aangrijpend en actueel.

Malak

Auteur: Erik Wouters

Illustraties: Anne Schneider

Uitgeverij: Clavis 

 

Een nieuw bestaan

Eind 2015 vlucht de vader van Malak, haar baba, weg uit Gaza. Bijna drie lange jaren later slaagt zijn gezin erin hem achterna te reizen naar België. Met vallen en opstaan bouwen deze Palestijnse mensen in Antwerpen een nieuw bestaan op.

Hoe doe je dat een nieuw bestaan opbouwen en kun je je thuis voelen ver weg waar ooit jouw thuis was?

 

Waarom?

Malak is niet het verhaal van baba, maar van zijn oudste dochter Malak van 18 jaar. Zij vertelt hoe haar vader, toen zij twaalf jaar oud was opeens vertrok. Hoe ze dagen en nachten niks van hem hoorde en hoe ze hem miste.

Het is het verhaal van een meisje dat het onverwachtse gedrag van haar vader wilt begrijpen. Waarom wordt hij bijvoorbeeld ineens zo boos wanneer ze haar slippers in een speeltuin kwijt is en haar dansschoenen in de fietsmand liggen? Die kan ze toch aantrekken?

Malak wil weten wat er in haar vader omgaat. Ze wil weten wat er is gebeurd op zijn vlucht naar België, in de jaren dat ze niet bij elkaar waren. Ze wil weten waarom ze de rest van haar leven in een land zal wonen, waar bijna niemand haar moedertaal spreekt. Waarom ze hun thuisland, hun vrienden en familie voorgoed hebben achtergelaten.

 

Aangrijpend

Malak is een verhaal dat me aangreep van begin tot het eind. Het wordt verteld door mensen die echt bestaan en is gebaseerd op waargebeurde feiten. Het raakte mij nog dieper toen Malak zelf haar nawoord voorlas op het ZuiderZinnen festival in Antwerpen.

 

Tip:

  • Lees Malak voor in de klas of met de klas en ga met elkaar in gesprek over wat Malak mee moet maken.
  • Achterin heeft Malak iets in het Arabisch geschreven. Laat een leerling die Arabisch kan lezen en spreken het stuk in het Arabisch voorlezen. Laat de kinderen die geen Arabisch lezen en spreken, raden wat het zou kunnen betekenen (Het zijn antwoorden op vragen in het boek). Laat tot slot een leerling die Arabisch kan lezen en spreken, voorlezen wat er staat.
  • Laat de leerlingen ieder een brief of een kaart schrijven naar een vluchteling die pas in Nederland of België is komen wonen. Laat ze zich daarbij afvragen wat zijzelf fijn zouden vinden om te lezen, weten, ontvangen als zij pas in een land zouden zijn waar ze de taal, gewoontes en anders niet kennen?

 

Shelly Roso

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.