Aanbod basisonderwijs

Scrol naar beneden voor het aanbod

Shelly op bezoek

 

Wanneer Shelly op bezoek komt is dit nooit alleen voor een kopje thee met een koekje; 

De ene keer vertelt ze, hoe belangrijk het is om je droom na te jagen, ook al denk je dat dat niet lukt.

Een andere keer komt ze met een koffer vol boeken en mogen de kinderen haar, aan de hand van deze boeken interviewen én vertelt ze over het schrijverschap.

Of ze laat de groep kennismaken met de pangi, een Afro-Surinaamse klederdracht, waarmee verhalen en rituelen worden overgedragen en waarmee Shelly een verhaal vertelt over ons slavernijverleden- Keti Koti en culturele identiteit. 

 

Dit alles doet ze op een licht dramatische, interactieve wijze waarbij ze ook inspeelt op de behoeften van de groep op het moment.

 

Voor meer informatie betreft de vertelling klik hier.

Voor kennismaking en/of een gesprek klik hier.

Leuk, een verhaal!

 

Nadat Shelly een vertelling uit eigen werk heeft voorgedragen, vermaakt ze de groep met verschillende taal-, lees- en schrijfbevorderende spelletjes.

Omdat de spellen linken aan het voorgedragen verhaal, luisteren de leerlingen er niet alleen naar, ze beleven deze ook.

Welke spellen er gespeeld worden hangt af van 'vraag en antwoord' ofwel het toeval.

 

Voor het vaste aanbod klik hier.

Voor kennismaking en/of een gesprek klik hier.

Vertel eens iets anders

 

Welke manieren kennen we om tekst, verhalen en/of boodschappen over te brengen?

Welke manieren zijn er om tekst, verhalen en/of boodschappen over te brengen?

Met deze vragen begint Shelly de lessenreeks Vertel eens iets anders. Tijdens de lessen maken de leerlingen kennis en gaan ze aan de slag met verschillende manieren van overdracht. Hierbij komen ook het op creatieve wijze overbrengen van tekst en/of taalbeleving met het hele lichaam aan bod.

 

Voor het vaste aanbod klik hier.

Voor kennismaking en/of een gesprek klik hier.

Creatief schrijven met de groep

 

Tijdens de lessenreeks creatief schrijven met de groep draait het om het prikkelen van de fantasie, de verbeelding en deze op papier tot leven brengen. Hiervoor krijgen leerlingen opdrachten, voorbeelden en theorie aangeboden.

Om de creatieve flow niet in de weg te zitten wordt er niet gelet op spelling- en grammatica, is niks goed of fout en mogen leerlingen in de taal schrijven waarmee ze zich het beste schriftelijk kunnen uitdrukken (veelal is dit in het Nederlands).

Het voordragen van eigen werk behoort tot de mogelijkheid. 

 

Na de lessenreeks heeft de leerkracht een duidelijk beeld van waar iedere leerling zit met de technische kant van taal, en kan daarop worden ingespeeld.

 

Voor het vaste aanbod klik hier.

Voor kennismaking en/of een gesprek klik hier.