De waarde van een thuisbezoek

Juf op de bakfiets

 

Tekst: Kamalia Talhaoui

Illustraties & vormgeving: Natascha Stenvert

Uitgeverij: Leopold

Op bezoek

Juf Selma vertrekt iedere dag op haar bakfiets naar school.

Ieder jaar gaat ze een keer bij alle kinderen van de klas thuis op bezoek, want ze wil hen beter leren kennen. Ook dit schooljaar gaat ze door weer en wind op haar bakfiets op visite, waarbij ze bij ieder kind een talent ontdekt. Aan het eind van het schooljaar weten de kinderen welk talent juf Selma heeft.

‘Juf op de bakfiets’ is een warm verhaal om voor te lezen aan kinderen vanaf 4 jaar.

 

Het verhaal achter het gedrag

Wat ik in het verhaal goed naar voren vind komen is, dat juf Selma zich tijdens het bezoek openstelt voor wat ze ontvangt. Hierdoor voelt de familie van het kind en het kind zich veilig genoeg om wat meer van zichzelf te laten zien. De lezer krijgt een beeld van wat het kind allemaal kan. Ook leert de lezer het verhaal kennen achter het gedrag van wat juf Selma bij het kind op school ziet. Zo speelt Giani thuis iedere dag op zijn Djembé en begrijpt de juf na haar bezoek, waarom hij in de klas regelmatig op tafel trommelt. En het in de klas verlegen jongetje blijkt ineens niet verlegen, maar dromerig te zijn.

 

Traditioneel

In het verhaal zitten veel traditionele elementen: Li die uit China komt en boven de restaurant van haar ouders woont. Isra uit Turkije die in de bakkerij meehelpt. Het zwarte jongetje Giani dat Djembé speelt. Een wit kindje dat piano speelt of turnt.

Daarbij zie je dat veelal de moeders  thuis zijn en nauwelijks vaders.

Voor bi-culturele kinderen en kinderen die in één van de landen geboren zijn die in het boek genoemd worden, zijn het wel veelal herkenbare elementen.

Via de kleurrijke en levendige illustraties worden er nog meer traditionele elementen toegevoegd zoals: meubelstukken, kruidenpotjes, een sjaals, tapijt en schilderijen op de muur die uit het land van herkomst komen.

 

De waarde van een thuisbezoek

Kamalia weet met dit verhaal de waarde van een thuisbezoek over te brengen, zeker als je daarbij, net als juf Selma, de focus legt op het talent wat het kind je laat zien.

Mooi is ook dat het verhaal wordt afgesloten met, dat aan het eind van het schooljaar juf Selma deze wijze manier van kijken terug ontvangt van haar leerlingen.

 

Tip:

Aan de hand van dit boek kun je activiteiten aanbieden waarin 'elkaar leren kennen' het uitgangspunt is. Doe als leerkracht zelf ook actief mee.

  • Laat kinderen raden hoe een klasgenoot of de juf/meester woont, welke hobby's die heeft en/of welk eten er bij de ander thuis graag en vaak gegeten wordt?
  • Laat ze er een tekening van maken.
  • Knutsel met elkaar een bakfiets, plak daarop portretten van de kinderen en de leerkracht(en).
  • Laat de kinderen kennis maken met het beroep van één van de ouders.
  • Laat kinderen een vlog maken met als thema: ‘Bij mij thuis.’

 

 © Shelly Roso

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.